Om flygskatten

Den 1 april infördes den nya flygskatten, som i många fall innebär dyrare flygbiljetter. Trots det svarar bara 6 procent att de kommer att flyga mindre framöver.
Det enligt en ny undersökning från Aftonbladet/Inizio som presenteras idag.

– Pengarna påverkar inte så mycket, säger Karin Nelsson på Inizio.

Den omdebatterade flygskatten trädde i kraft 1 april. Resor inom Europa beskattas med 60 kronor per passagerare, medan skatten för riktiga långresor ligger på 400 kronor. Pengar som många flygbolag valt att lägga direkt på biljettpriserna.

Men trots hård kritik från bland annat allianspartierna och flygbranschen är svenska folket fortsatt positiva till den nya skatten.

I en ny undersökning från Aftonbladet/Inizio svarar 46 procent att de tycker att flygskatten är bra, medan 42 procent är negativa.

”Den 1 april infördes en ny skatt på flygresor. Skatten tas ut vid start från svensk flygplats. Skatten som tas ut är baserad på hur långt man skall resa.

– För resor inom Sverige och Europa ligger skatten på 60 kronor per passagerare.
– Resor till länder utanför EU som är kortare än 600 mil beskattas med 250 kronor.
– För resor som är längre än 600 mil ligger skatten på 400 kronor.

Vad tycker du om den nya flygskatten?”

– Att andelen som är emot ökar kan bero på att det från flygskattens motståndarna argumenterats för att den inte har någon effekt. Det finns både de som är negativa till skatten som sådan, men också de som ser den som verkningslös, säger Karin Nelsson, analyschef på Inizio.

Och frågan är vilken inverkan den nya skatten får på vårt resande. I undersökningen svarar bara 6 procent att de tror att de kommer att flyga mindre på grund av flygskatten. 85 procent uppger att de kommer att fortsätta flyga som vanligt.

Frågan ställd till de som svarat att de flyger privat och/eller i jobbet:

”Flygskatten är alltså införd från den 1 april. Tror du att flygskatten påverkar ditt resande på något sätt?”

 

Om undersökningen

Undersökningen är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. Målgruppen är svenska allmänheten 18 år och äldre. Undersökningen omfattar 1454 intervjuer under perioden 26-30 april 2018 och är genomförd som en webbundersökning. Svarsandelen är 66%.

Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder, kön, region och parti i föregående val.

Läs mer här hur vi tänker om felmarginaler och osäkerhet i undersökningar.

Prenumerera på Inizios nyhetsbrev