Förtroendet för Postnord fortsätter minska

Förtroendet för Postnord har fortsatt att minska visar en ny undersökning från Aftonbladet/Inizio. För ett år sedan, i oktober 2016 uppgav 23% av svenska folket att de har mycket eller ganska stort förtroende för Postnord. Idag har det halverats och därmed minskat till 10%. Omvänt är det 68% som säger att de har litet förtroende för företaget, vilket är en ökning med 20% jämfört med när frågan ställdes första gången för ett år sedan. Då var det 48% som hade ganska eller mycket litet förtroende.

Skärmavbild 2017-10-04 kl. 16.56.27

42%, uppger att det hänt att de blivit av med en försändelse en eller flera gånger. Det är en lika stor andel som i tidigare mätningar då 41% som har drabbats av att brev inte kommit fram.

Skärmavbild 2017-10-04 kl. 16.57.18

Till de som svarat att de drabbats av att försändelser inte kommit fram ställde vi frågan om de ville berätta vad de varit med om. Nedan några citat från respondenter:

”Brev från sjukvården med besökstid & provsvar. Har kommit 3 veckor efter tiden jag skulle varit där.   2 brev saknas fortfarande efter 2 månader.”
”Brev som hamnat i grannars brevlåda, grannars brev som hamnat i vår brevlåda.  Hade handlat en rosenbuske som skickades med postnord, den försvann på vägen någonstans, 3 veckor senare hittades den och levererades i ett mycket visset skick.  Försändelse med ejuice för 700kr försvann och återfanns aldrig.”
”Brev som kommit försent så att man inte har hunnit besvara/betala in eventuella fakturor och räkningar i tid etc.”
”Jag saknar flera brev och paket som inte kommit fram, det händer tyvärr då och då. Ett paket från utlandet som innehåll en födelsedagspresent kom aldrig fram i våras. Men det värsta var i april då min mamma avled, och jag beställde dödsfallsintyg från Skatteverket som behövdes för att hon ska kunna kremeras. Jag väntade några dagar men inget intyg kom så jag ringde och beställde ett nytt. Det kom fortfarande inte – jag fick ingen post alls på lite drygt två veckor – jag tänkte inte så mycket på att jag inte fick några andra brev (pga sorgen) men just de här breven väntade jag ju på. Nästan 2 1/2 veckor senare damp det ner en stor hög med brev, inklusive alla de intyg jag beställt från Skatteverket. Jag kontaktade PostNord, var förstås väldigt upprörd särskilt eftersom min döda mamma låg kvar på bårhuset i väntan på kremering och det kändes väldigt jobbigt – och krävde att de skulle ta reda på vad som hade hänt, varför jag inte fått min post.”
”Var med om en fruktansvärd grej. Var tillfälligt sjukskriven pga operation. Men sjukintyget skickades till en av mina grannar med samma efternamn som jag – som öppnade brevet med konfidentiell information! Därefter gick grannen med intyget till ytterligare en annan granne, som till slut förstod att intyget gällde mig. Jag är fortfarande kränkt och förbannad. Ringde Postnord men fick ingen kompensation.”

 

Om undersökningen

Undersökningen är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten 16 år och äldre som är alliansväljare. Undersökningen omfattar 1095 intervjuer under perioden 25 – 27 september, 2017 och är genomförd som en webbundersökning.

Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder, kön, region och parti i föregående val.

Prenumerera på Inizios nyhetsbrev