Customer is King

Skärmavbild 2017-05-24 kl. 11.10.39”-Du kan inte förlita dig på instinkt eller känsla när dina konkurrenter har tillgång till relevant data”, säger Inizios Karin Nelsson som är intervjuad i senaste numret av Lean Magazine. Lean Magazine är mjukvaruföretaget Softhouse’s magasin som tar upp aktuella ämnen kring agil utveckling.

På Inizio jobbar vi agilt genom att involvera kunderna i utvecklingsprocessen och göra om och göra rätt i en ständigt pågående loop. Det går snabbt, är relevant och direkt agerbart.  Det är ok att testa om man förklarar och är transparent med vad man gör.

För oss på Inizio blev det uppenbart när vi började bygga upp en insight community tillsammans med Schibsted. Eftersom Schibsted via sina kanaler bl a Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Blocket och Let’s deal når 8 av 10 svenskar varje vecka går det inte att göra något bakom kulisserna. Allt är öppet från start och då måste man som företag vara beredd på transparens och förklara vad man gör. Det agila sättet att arbeta innebär därmed också att utvecklingen går mycket, mycket snabbare än om man arbetat traditionellt. Affärsutveckling i turbofart med extra allt.

Tre råd för framtidens produktutvecklare och marknadsförare som ska fortsätta få insikt om kundbehov och få feedback om sina produkter från marknaden, i högt tempo och med hög precision:

För det första, ställ frågan Vilken sport håller jag på med? Vad behöver du veta för att driva din verksamhet på bästa sätt. Om det är att bedöma hur nöjda kunderna är eller hur en ny produkt ska marknadsföras och paketeras kanske jag kan få veta det på ett bättre sätt än genom de traditionella långsamma metoderna?

För det andra, Kill your darlings. Strunta i tidsserier eller i den där adhoc-undersökningen som ni gör en gång om året. Det är en ny tid med nya möjligheter och då är det bättre att ta steget på riktigt.

För det tredje, Jobba agilt. Involvera kunderna och ta hjälp av dem i det ständigt pågående arbetet med att affärsutveckla.

Läs hela artikeln här: lean_magazine_14_170425_2

 

 

 

 

 


Inizio fortsätter att växa!

I takt med att Inizio fått fler spännande uppdrag och växer knyter vi nu till oss ytterligare analytikerkompetens i form av Viktor Dahlberg och Ahlam Adem.

Viktor kommer i första hand att stärka teamet som arbetar med mediaundersökningar och blir ansvarig för Digital Admap. Viktor har erfarenhet av marknadsanalys från både offentlig och privat sektor. Han står stadigt i undersökningsmetodik och digital media. Utöver det har han har ett brett samhällsintresse och en masterexamen i nationalekonomi.

 

Ahlams arbetsuppgifter omfattar samhällsundersökningar och insight communities. Hon har arbetat på undersökningsföretag i London och Los Angeles innan hon flyttade hem till Stockholm igen. Ahlam har kombinerat studier om mode med konsumentvetenskap som till slut blev en Master i statistik vid London School och Economics.

— Vi är väldigt glada för att Viktor och Ahlam väljer att börja arbeta hos oss. Båda är grymma analytiker med digital erfarenhet. Det passar som hand i handske när det gäller hur vår verksamhet utvecklas och de behov som finns på marknaden, säger Anders Lithner, vd för Inizio.

Vi säger välkommen, Viktor och välkommen, Ahlam!


Inizio sponsrar stipendium i Georgien

För oss på Inizio är det viktigt att vara en del av samhället och hjälpa de som inte har samma förutsättningar som vi själva. Eftersom undersökning och analys är det vi gör på dagarna, känns det naturligt att vi arbetar med Esomar Foundation, som liksom vi, har rötterna i research. Vi är därför väldigt glada att vi kan stödja Nutsa Kvitashvili, som läser sista året vid Caucasus University med ett stipendium genom vårt samarbete med ESOMAR Foundation. Läs mer om stipendiet och lyssna på vad Nutsa själv har att säga. 

Johanna Olsson, Inizio:

“Vårt bidrag och att sponsra genom ett stipendie är något som vi är väldigt stolta över.  Vi är väldigt glada för att få möjligheten att hjälpa Nutsa att nå sitt mål att avsluta sin utbildning. Det var viktigt för oss i vårt CSR arbete att stötta något som ligger både nära vår verksamhet och vad vi brinner för. Vi känner att vi genom detta samarbete uppnår båda sakerna. Detta kommer att bli väldigt intressant och en inspirerande resa för oss som företag och oss som arbetar på Inizio.”

Gunilla Broadbent, president ESOMAR Foundation:

ESOMAR Foundation is är glada för att stötta Nutsa i hennes studier och hoppas att stipendiet kommer att göra skillnad för henne både i livet och i karriären. Vi är tacksamma att Inizio finansierar stipendiet. Det är ett viktigt bidrag som stimulerar ESOMAR Foundation att fortsätta sin strävan att stödja unga talanger.”  


Inizio presenterar vid Statistikfrämjandets årskonferens 23 mars

Karin Nelsson från Inizio medverkar som talare vid Statistikfrämjandets årskonferens den 23 mars i Lund. Årets tema är opinionsundersökningar.   

Så mäter Inizio opinionen med självrekryterad panel.

2018 är det valår i Sverige. Mot bakgrund av att opinionsundersökningar har blivit ifrågasatta de senaste åren för att inte leverera korrekta resultat och svårigheten att göra stickprovsundersökningar står branschen i Sverige inför utmaningar. Hur tänker teamet bakom Schibsted/Inizio som baserar sina undersökningar på självrekryterad panel? Vilka lärdomar har dragits och hur arbetar teamet med kvalitetskontroller?

Övriga talare är bl a  Patrick Sturgis Professor of Research Methodology at University of Southampton som talar om Why are we surprised when polls are wrong? och Mikaela Järnbert som berättar om SCB:s partisympatiundersökning.

 


Välkommen till oss!

inizio_black

INIZIO REKRYTERAR ANALYTIKER MED DIGITALT FOKUS

Inizio ligger i branschens absoluta framkant vad gäller analys och undersökningar med digitalt fokus. Det går fantastiskt bra för oss och nu förstärker vi vår organisation med ytterligare en analytiker. Arbetet är omväxlande och ställer krav på framför allt analytisk förmåga men också affärsintresse, kunddialog och kreativitet. Uppskattar du en dynamisk organisation, med högt i tak och korta beslutsvägar toppat med positiv teamkänsla och många skratt kan detta vara det perfekta jobbet för dig. Med rätt inställning och attityd kommer du att göra skillnad.

Läs hela annonsen här: Annons Analytiker

Kontakt och ansökan

I det här uppdraget samarbetar vi med rekryteringsföretaget ComCube. Är du intresserad och stämmer in på profilen skickar du in en personlig presentation och ditt CV på svenska där du tydligt beskriver dina erfarenheter och kompetenser inom ovanstående områden och varför du är intresserad av tjänsten. Du ska också specificera ev. erfarenhet som kan vara extra relevant för den här tjänsten. Har du några frågor beträffande rekryteringsprocessen eller tjänsten är du mycket välkommen att kontakta Helena Fransson via 0705-540 504 eller helena.fransson@comcube.se. Notera att vi arbetar med urvalet löpande! Du ansöker om tjänsten genom att bifoga din personliga presentation och ditt CV via denna länk: https://comcube.mynetworkglobal.com/se/what:job/jobID:139280/ Ansökningar tas endast emot via denna länk. Välkommen med din ansökan!


Hur ska Sverige egentligen styras?

16651298_1530757313620559_1882551917_o
Alliansen kommer fortsatt att hålla ihop och bilda regering efter nästa val enades Fredrick Federley (Centern) och Hanif Bali (Moderaterna) om vid fredagens seminarium om hur Sverige egentligen ska styras. Den kris Alliansen går igenom för närvarande kommer att lösas i god tid innan valet. Aftonbladets Lena Mellin kunde dock se andra möjliga scenarier. Det blev en mycket intressant debatt där också publiken ställde initierade frågor till panelen under ledning av Aftonbladets Maria Bjaring. Karin Nelsson, Inizio, presenterade färska undersökningsresultat som utgångspunkt för debatten.  Materialet finns att ta del av här:

Hur ska Sverige egentligen styras, 170209 Final

 

 

 


Magnus Klockare Rossby – hetast i branschen

På Inizio är vi idag extra stolta över att Dagens Analys har utnämnt vår kollega Magnus Klockare Rossby som en av de hetaste digitala analytikerna i Sverige. Motiveringen lyder: ”Han är hjärnan bakom flera mediemarknadens analysprodukter. Där digitala transaktions- och beteendedata möter surveystatistik, där utövar Magnus sin svartkonst. Han inte bara använder analysverktyg, han konstruerar dem.” Jepp, precis så är det.


Hur ska Sverige egentligen styras?

Bild1eventbrite (1)

Alliansen går igenom sin tuffaste kris sedan starten 2004.
Moderaterna vill lägga en gemensam alliansbudget snarast, fälla regeringen – och öppnar för samtal med Sverigedemokraterna. Centern säger tvärt nej.

Vi bjuder nu in till ett seminarium som fokuserar kring det aktuella politiska läget och analyserar tiden fram till valet 2018.

Aftonbladet/Inizio presenterar rykande färska siffror om vad svenska folket tycker, siffror som kommenteras av Lena Mellin och en panel med Fredrick Federley (Centern) och Hanif Bali (Moderaterna). Aftonbladets Maria Bjaring modererar.

Välkommen att delta fredagen den 10 februari, kl. 9.15-10.15 på World Trade Center, lokal Stockholm. Fika serveras från 8.30
OSA här senast den 6 februari (OBS! Begränsat antal deltagare)

Medverkande:

Lena Mellin, stf ansvarig utgivare och politisk kommentator Aftonbladet
Karin Nelsson, analyschef Aftonbladet/Inizio
Fredrick Federley, EU-parlamentariker och 2:e vice ordförande, Centern
Hanif Bali, riksdagsledamot Moderaterna
Maria Bjaring, moderator och programledare Aftonbladet TV

unnamed